Automobil, ktorý vás odvezie tam, kam mu „poviete“, a to aj bez vodiča. Takto by sa dali v skratke opísať autonómne autá, ktoré ľudstvo testuje až stovky rokov. Kedy sa takáto hudba budúcnosti stane realitou a ktoré spoločnosti pokročili vo vývoji najďalej?
Mnoho priekopníkov, no ani jeden víťaz
Medzi spoločnosti, ktoré sa testovaniu autonómnych vozidiel venujú intenzívne už niekoľko rokov, patrí Tesla, Apple, Volvo, Uber, Mercedes-Benz, BMW, Wayamo, Nvidia či Continental. Napríklad, Britské noviny The Guardian, predpovedali už v roku 2016, že dnes, teda v roku 2020, bude cesty po celom svete brázdiť viac ako 10 000 000 autonómnych automobilov.
Aj napriek mnohých testom a jednoznačným pokrokom, dnes žiadna zo spomínaných spoločností na trh neuviedla ani jediné oficiálne schválené vozidlo, ktoré je riadené výhradne počítačom.
Wayamo sa dostalo najďalej
Spoločnosť Wayamo, ktorá vznikla už v roku 2009 ako jeden z prvých projektov zameraných na vývoj autonómnych áut, a to pod taktovkou spoločnosti Google, dnes vyrába autá, ktoré sú z časti riadené počítačom. Dokážu napríklad samé zabrzdiť alebo prejsť do vedľajšieho pruhu, no stopercentne samostatné byť neodkážu. Testy pokračujú naďalej, no vždy s „pohotovostným“ ľudských vodičom za volantom.
Uber je opäť v hre
Potom, ako došlo v roku 2018 pri testoch spoločnosti Uber k smrteľnej dopravnej nehode, pri ktorej jedno z ich skúšobných autonómnych áut zrazilo chodkyňu na prechode, sa začiatkom roku 2020 vrátili k oficiálnym testom. Spoločnosť uviedla, že v súčasnosti testujú niekoľko desiatok áut v uliciach San Francisca. Uber sa zároveň zaviazal, že všetko prebehne pod extrémne prísnou kontrolou.
Tisícky kilometrov najazdených v Pekingu
Kalifornia, Pensylvánia a Peking, to sú 3 miesta, kde prebieha testovanie autonómnych vozidiel najčastejšie. Podľa Pekinského inovačného centra pre mobilnú inteligenciu (BICMI), v roku 2019 tamojšie cesty brázdilo 77 skúšobných autonómnych vozidiel, ktoré pochádzajú z 13. rôznych spoločností (Peking New Energy, Daimler, Pony.ai, Baidu, Nio, Tencent, Didi, Audi, Chongqing Jinkang, Peking Sankuai, NavInfo a Toyota). Tie dokopy najazdili viac ako 1 milión kilometrov, čo je neporovnateľne viac ako v roku 2018, kedy tieto čísla ledva presahovali 150 000 km.